De Opstanding van Christus

1982 | De Opstanding van Christus

Deze kaars annex beeldhouwwerk in was is de grootste kaars die hij ooit maakte. Met zijn lengte van 2 ½ meter en gewicht van ca. 150 kilo is het zondermeer de grootste waskaars die ooit gemaakt werd.

Deze ‘Opstanding van Christus’ is in feite een logisch vervolg op zijn ‘Kroningskaars’. Op deze kaars is Christus weer in alle schoonheid weergegeven. Het gezicht van Christus is exact hetzelfde als dat van de Kroningskaars. ‘Denk de doornenkroon, het bloed en de blauwe plekken weg en je hebt het ongeschonden gezicht van Christus zoals dat op deze kaars is weergegeven.’

Deze kaars is als enige van binnen voorzien van een roestvrij stalen pen met zijsteunen om het beeld te ondersteunen. De kunstenaar ontmoette hier een aantal technische problemen die om een oplossing vroegen. Omdat het beeld in tegenstelling tot de andere kaarsen niet onderaan de kaars staat, maar midden op de kaars is aangebracht, was het gevaar niet denkbeeldig dat door het gewicht van het beeld de voet van de kaars in elkaar gedrukt zou worden. De kunstenaar heeft dit technische probleem opgelost door toepassing van die stalen pen.

De kunstenaar heeft zichzelf hier op alle fronten overtroffen. Net als andere kaarsen van hem zit deze kaars weer vol symboliek. In zijn linkerhand houdt Christus het overwinningsbanier vast. Het kruis op het banier duidt op de overwinning op de duivel. De kroon links van het graf duidt erop dat Zijn Koningschap niet van deze wereld is. De wonden zijn identiek aan die van de lijkwade van Turijn.
Frits heeft Christus omgeven door puur bladgoud. Niet minder dan drie boekjes bladgoud (van elk 25 velletjes) zijn hierin verwerkt. Ruim 5000 euro aan bladgoud is natuurlijk niet niks als je dat uit eigen zak moet betalen. Toch wist hij de kaars in vier maanden hard werken te voltooien.